6 måder at blive en succesfuld fiduskunstner

Kort efter den 11. september, 2001, begyndte jeg at se indsamlingskasser på forskellige butiksdiske i mit nabolag, der anmodede om donationer til en velgørenhedsorganisation kaldet forældreløse børn af 9/11. I stedet for at indsende mine penge, ringede jeg til velgørenheden for at anmode om deres selvangivelse.

Det viser sig, at selvom forældreløse børn fra 9/11 var en legitim velgørenhedsorganisation, indsamlede de ikke donationer i min stat og brugte slet ikke indsamlingskasser. Nogen havde simpelthen stjålet deres logo og fabrikeret kasserne. De havde tømt dem regelmæssigt i flere måneder, men jeg var den første person, der forsøgte at bekræfte, at kasserne var legitime.

Da jeg ringede til min lokale politiafdeling for at anmelde denne afskyelige forbrydelse, tog de en anmeldelse, men sagde, at de ikke havde mandskab til at stikke kasserne ud og fange tyven. Deres råd:Gå rundt i mit nabolag og informer købmændene.

Det er en simpel fidus, jeg har afsløret i mine årtier, hvor jeg har rapporteret forbrugernyheder, men jeg har set meget mere.

Vil du lære de enkleste metoder til at snyde folk, eller endnu bedre, metoder til at undgå at blive et offer? Det er hvad denne uges "Penge!" podcast handler om. Vi skal tale om mindst seks svindelnumre, og hvordan du kan undgå dem.

Som sædvanlig vil min medvært være finansjournalist Miranda Marquit. Produceren og nybegynderen investor Aaron Freeman lytter til og bidrager nogle gange.

Læn dig tilbage, slap af og lyt til denne uges "Money!" podcast:

  • Lyt på Apple Podcasts
  • Lyt på Google Podcasts
  • Lyt på Spotify

Kender du ikke podcasts?

En podcast er dybest set et radioprogram, du kan lytte til når som helst, enten ved at downloade det til din smartphone eller anden enhed, eller ved at lytte online.

De er helt gratis. De kan have en hvilken som helst længde (vores er typisk omkring en halv time), indeholde et vilkårligt antal personer og dække ethvert emne, du overhovedet kan tænke på. Du kan lytte hjemme, i bilen, mens du jogger eller, hvis du er ligesom mig, når du cykler.

Du kan lytte til vores seneste podcasts her eller download dem til din telefon fra et vilkårligt antal steder, inklusive Apple, Spotify, RadioPublic, Stitcher og RSS.

Hvis du ikke har lyttet til en podcast endnu, så prøv det og abonner på vores. Du vil være glad for, at du gjorde det!

Vis noter

Vil du have mere information? Tjek disse ressourcer:

  • 6 gennemprøvede måder at skabe et uærligt liv på
  • 10 gyldne regler for at undgå at blive snydt
  • Investor.gov:Hvad du kan gøre for at undgå investeringssvindel
  • Investor.gov:Typer af bedrageri
  • Investopedia:6 måder at undgå en investerings-Ponzi-ordning
  • Money Talks News' søgeværktøj til opsparingskonto
  • Abonner på Money Talks News-nyhedsbrevet
  • Tag vores kursus Den eneste pensionsguide, du nogensinde får brug for
  • Tag vores kursus Money Made Simple
  • Miranda Marquits hjemmeside

Om mig

Jeg grundlagde Money Talks News i 1991. Jeg er CPA, og jeg har også opnået licenser inden for aktier, råvarer, optioner, investeringsforeninger, livsforsikringer, værdipapirtilsyn og fast ejendom.

Computergenereret show-udskrift

6 måder at blive en succesfuld fiduskunstner

Stacy Johnson: [00:00:00] Hej gutter, og velkommen til pengepodcasten. Det var lige efter den 11. september 2001, at jeg begyndte at se klare plexiglasindsamlingskasser på forskellige butiksdiske i mit nabolag. Der blev anmodet om donationer til en velgørenhedsorganisation kaldet forældreløse børn af ni 11, men måske fordi jeg er forbrugerreporter, ringede jeg først til velgørenhedsorganisationen i stedet for bare at indsende mine penge, som nogle af de andre allerede havde gjort.

For at anmode om deres selvangivelse. Nå, det viser sig, at mens forældreløse børn på ni 11 var en legitim velgørenhedsorganisation, indsamlede de slet ikke donationer i min stat. Og de brugte heller ikke indsamlingskasser. Så nogen havde simpelthen stjålet deres logo og fabrikeret de kasser. De havde tømt dem i flere måneder, men jeg var den første person, der forsøgte at bekræfte, at de faktisk var legitime.

Nu, da jeg ringede til de lokale betjente for at rapportere denne lowlife-svindel, tog de en anmeldelse, men så sagde de, at de ikke havde mandskab til at stikke kasserne ud og fange tyven. Deres råd til mig var bare at gå rundt i dit nabolag og informere købmændene om ikke at bruge de kasser mere. Det er et simpelt svindelnummer, jeg har været dækket af i mine årtier, hvor jeg har rapporteret forbrugernyheder, men jeg har set meget mere.

Vil du lære de enkleste metoder til at snyde folk eller endnu bedre metoder til at undgå selv at blive et offer? Nå, det er hvad denne uges pengepodcast handler om. Vi vil tale om mindst seks svindelnumre, og hvordan du kan undgå dem. Jeg er din vært, Stacy Johnson. Jeg er her sammen med medvært Miranda Markowitz og siger hej Miranda.

Miranda Marquit: [00:01:28] Hvordan har du det

Stacy Johnson: [00:01:28] i dag? Jeg har det fint. Hvad med vores nybegyndere investor og producer? Aaron Freeman. Hvordan har du det i dag, Aaron? Alle

Aaron Freeman: [00:01:34] rigtigt, jeg har det godt. Jeg er god. Jeg er god.

Stacy Johnson: [00:01:36] Okay, Dan. Klar til at grave ned i dagens emne? Det er jeg, men før vi gør det. En hurtig ansvarsfraskrivelse, skal du høre navnene på aktier eller andre investeringer i denne podcast?

Det betyder ikke deres anbefalinger. Du investerer aldrig udelukkende baseret på vores råd, fordi det måske ikke er relateret. Det hænger måske ikke sammen med din situation, få dit eget råd, tag dine egne beslutninger. Lad os nu vende tilbage til det aktuelle emne seks måder at blive en succesfuld fiduskunstner på. Så jeg er nødt til at spørge jer, når vi begynder, er I trætte af at leve ærligt?

Du er træt af at arbejde hårdt og ikke få for meget belønning for det. Oh yeah.

Aaron Freeman: [00:02:08] Ja,

Stacy Johnson: [00:02:11] ja. Er du klar til at gå? Hvor er de nemme penge, fordi jeg har set dem?

Miranda Marquit: [00:02:15] Ja, det tror jeg. Ja. Jeg mener, ja. Jeg mener hele det her, øh, at arbejde hårdt begynder at være et rigtigt træk.

Aaron Freeman: [00:02:23] Ja. Fortæl mig Stacy, hvordan kan jeg

Stacy Johnson: [00:02:24] tjene nemme penge? Jeg vil fortælle dig, hvordan du kan tjene nemme penge, Erin.

Tak fordi du spurgte. Hvad er det

Aaron Freeman: [00:02:29] kostede mig dog. Skal jeg betale dig i 1995?

Stacy Johnson: [00:02:31] Ja, det ville være at foretrække. Ja. Øh, men du ved, i de år, hvor jeg har lavet forbrugerrapportering, ja. Jeg er bogstaveligt talt blevet modløs flere gange, fordi der er så mange mennesker, der stjæler penge og slet ikke svarer for dem.

Jeg vil give dig, jeg vil give dig nogle eksempler på, hvad vi laver, men det gør dig virkelig pisse vred. Nogle gange ved du, at jeg arbejder hårdt, øh, for, for de penge, jeg tjener. Og nogle mennesker arbejder slet ikke. De stjæler fra andre mennesker, og de bliver ikke engang fanget. Lad mig give dig nogle eksempler.

Lad os sige, at du vil begynde at leve uærligt. Jeg vil give dig seks måder at gøre det på. Nummer et er at være en investeringsguru. Lad nu ikke en total mangel på ekspertise på aktiemarkedet holde dig tilbage. Gutter, I kan bruge denne enkle metode til at overbevise de godtroende om, at I er den næste Warren-buffet.

Nummer et, køb en stor liste over sandsynlige investorer. Du kan købe e-mail-lister. Del dem nu op i grupper. Nummer to, send en anden aktieidé til hver gruppe. Det var lige meget, hvad aktien er. Brug en dartskive til at vælge stokken. betyder overhovedet ikke noget. Nummer tre, vent et par uger, smid gruppen ud, der modtog en tabende anbefaling.

Send et ekstra valg til dem, der fik en vinder. Nummer fire, gentag denne proces, og til tilbage er en gruppe mennesker, som du har forsynet med tre eller flere på hinanden følgende vindere, nummer fem, giver dem muligheden for at udnytte din superhemmelige beviste investeringsmetode for blot 199 USD om måneden.

Se hvordan det virker. Øh, nej. Jeg er lidt lost. Okay. Få en liste over personer. Lige på min liste over personer, e-mailadresse. Okay. Du har en e-mailadresse til e-mail, kun for alle. Lad os igen sige, at du får en million e-mailadresser. Okay. Del det i to, send 500.000 mennesker, en aktieidé. Send yderligere 5.000 en anden aktie til dig.

Hvis der er, hvis aktien falder, så smid disse mennesker væk. Hvis aktien stiger, behold de mennesker, send dem en anden aktieidé. Samme proces. Hvis aktien stiger. Nu har du en gruppe mennesker. Du sagde to gode ideer til at smide dem væk, der får en dårlig idé. Okay. Nu hænger det hele sammen. Okay.

Du bliver ved med at gøre det, indtil du sender nogen tre eller fire. Gode ​​valg. Nu kommer de til at tro, at du er et geni. De er ikke klar over, at du har smidt alle dem ud. Du sagde også dårlige valg. Og de kommer til at betale dig penge, fordi du vil love dem den slags afkast. Og det er bare så nemt nu.

Så nu kan du være en investeringssvindler, du ved, og forresten, hvis det er for meget besvær, skal du ikke bekymre dig om det. Bare løb som lover et 50% afkast. Nu burde dine ofre åbenbart være bekymrede over, at hvis du kan tjene 50 % på dine egne penge, hvorfor fanden skulle du så have brug for deres? Men bare rolig, det vil ikke falde dem ind.

Du lover dem bare noget, du ikke kan begynde at levere. De sender dig penge, og du er afsted til løbene. Du ligger på stranden.

Miranda Marquit: [00:05:08] Det gør jeg faktisk, det er, jeg mener, at jeg tydeligvis har gjort alting helt forkert på dette tidspunkt.

Stacy Johnson: [00:05:14] Og gik du på college? Hvorfor arbejder du for en levevej

Miranda Marquit: [00:05:17] Rhonda? Jeg ved det ikke.

Jeg mener, og hvorfor skulle jeg gøre dette? Ligesom, hvorfor er jeg som, Hej, sørg for at du indekserer og ikke vælger aktier. Jeg mener, det er klart, at jeg bare skal være ligesom, send mig dine penge, og jeg vil bare sende dig nogle oplysninger om nogle tilfældige aktier. Jeg mener, det er klart, at jeg gør det forkert.

Stacy Johnson: [00:05:36] Du ved, hvad jeg ser rigtig, rigtig gode lukrative ting forude for dig og dig også.

Aaron, faktisk, det er nummer to, spå bare en fremtid, uanset om det er kærlighed, eller vi alle gerne vil vide, hvad der skal ske næste gang. Ret? Livet er kompliceret. Der er for mange variabler til, at nogen kan stole på. Vi ved, hvad fremtiden kommer til at byde på, men det forhindrer ikke folk i alle. Fra synske til Wall Street, investeringshuse fra at love dig, de kan forudsige, hvad der er forude, og de opkræver penge for det.

Uh, du ved, måske wall street-professionelle kan eller bør ikke vælge dem, fordi de i det mindste er veluddannede gæt, og de vil indrømme, at term forudsigelser er baseret på begivenheder, med forbehold for ændringer, men synske, psykiske hotlines, spåkoner, de fungere åbent uden nogen begrænsninger, ikke engang ulovligt.

Og de hæver millioner af dollars med lovende mennesker. De ved, hvad der er i vente for dem, når du ikke har den idé, vi alle kender, eller bestemt burde vi vide, at fremtiden ikke er til at kende, men på grund af ønsket om at se, hvad der er forude, er det så stort. Dette er et område, der er fyldt med løfter for enhver om virkelig at overbevise andre, de har en krystalkugle.

Ret. Men min

Aaron Freeman: [00:06:38] aura, min søn og mine månetegn er alle på linje.

Stacy Johnson: [00:06:41] Vi går stadig. jeg

Aaron Freeman: [00:06:42] betalte rigtig gode penge for det.

Stacy Johnson: [00:06:44] Jeg fik en gang en person hen til mig på et krydstogtskib og sagde, må jeg røre dig? Du har den mest fantastiske aura, jeg nogensinde har set. Det er rigtigt. Hvor

Aaron Freeman: [00:06:52] rørte de dig?

Stacy Johnson: [00:06:54] Åh, og min kone, jeg boede hos en gruppe mennesker.

Min kone sagde, hvad mener du? Hvad med vores appelsin? Åh nej, du har det fint. Men denne fyr han har et magisk ord. Jeg har aldrig ladet hende glemme, at det i øvrigt er den eneste synske, jeg nogensinde har troet på den person.

Miranda Marquit: [00:07:10] Øh, det gjorde jeg, øh, jeg lavede en historie en gang, øh, langt tilbage, lige efter øh, 2000. Øh, øh, 2008 styrt, 2008, 2009 styrt.

Og, øh, efterfølgende, øh, den efterfølgende recession. Og der var en stigning i folk, øh, der gik til synske for pengeting. Så jeg, en af ​​mine klienter, fik mig faktisk til at gå til en synsk og få pengene til at læse. Så det var en rigtig sjov oplevelse. Det var en rigtig sjov oplevelse. Øh, du ved, jeg mener, øh, det, det er interessant.

Jeg, jeg kan godt lide, jeg finder disse ting underholdende, fordi det altid er interessant for mig hvordan. Store. De handler om kold læsning, at samle op på ting og så vende om og bruge det, øh, til at lave S og så lyder ideen om at lave generaliserede ting specifik for dig. Uh, det er så interessant for mig.

Øh, men ja, nej, det var virkelig interessant. Øh, jeg blev selvfølgelig lovet, at det ville fungere godt for mig økonomisk, og at min daværende mand ville finde et arbejde. Og selvfølgelig skete disse ting alle sammen. Til sidst ved du, du ved,

Stacy Johnson: [00:08:28] selv et ødelagt ur er rigtigt. To gange om dagen, ikke?

Miranda Marquit: [00:08:30] Åh ja. Oh yeah. Så, øh, men det var det, men det var interessant.

Stacy Johnson: [00:08:35] ja. Så okay. Nummer tre, start en nonprofitorganisation, uanset om det er børn eller delfiner, hvis du viser folk billeder af dyredyr eller pattedyr af enhver art i nød, vil de give dig nogle penge. Uforklarligt vil de gøre dette uden at tage et par sekunder at tjekke ud. Non-profitorganisationer som destroyed har fortalt dig i begyndelsen af ​​denne podcast, at du kan gå til steder som guidestar.org eller charity navigator og tjekke velgørende organisationer virkelig hurtigt.

Men det gør de fleste ikke. Og hvis du hader tanken om at udfylde det nødvendige papirarbejde for at starte en nonprofitorganisation, kan du bare forfalske det. Ja. Bare sig, at du er en nonprofitorganisation, du ved, her er, her er en sand historie for mange år siden, øh, fra enten GuideStar eller hvad er de andre velgørenhedsnavigatorer? Jeg glemte det.

I hvert fald udgav de en liste over F-bedømte velgørende organisationer. Uh, det gør de hvert år omkring juletid, ved du? Fordi det er når folk donerer mest på nogen måde, så sker det bare sådan, at en F-bedømt velgørenhed lå i gåafstand fra mit hus her i Fort Lauderdale. Jeg kan bare gå over broen over den intercoastal der var.

Okay. Så jeg går for at tjekke denne velgørenhed. Her er hvad, her er hvad aftalen var. De solgte yachter. Så med andre ord donerer du din yacht. Nu er det før nu, når du donerer en bilyacht eller noget lignende til en velgørende organisation, de sælger den. Og det er den afskrivning, du får for hvad end de får for det.

Ret? Så hvis han har doneret en bil, sælger de bilen for $10.000 på en auktion, din afskrivning er $10.000. Men dengang skulle du bestemme, hvad værdien af ​​det aktiv var. Så med andre ord, du donerer en yacht til denne velgørenhed, og du siger, at mine yachter kostede 20 millioner dollars. Du får en afskrivning på $20 millioner.

Pæn. De sælger yachten, og så bruger de den teoretisk til at finansiere et voldsramt kvindeshow. Okay. Så her er aftalen, deres indkomst. Fordi du kan trække selvangivelserne fra enhver velgørende organisation, ikke, ikke individuelle mennesker, men velgørende organisationer. Du kan, jeg tror, ​​jeg trak deres, deres, øh, deres selvangivelse. De indbragte 23 millioner dollars året før.

Okay. De gav 50.000 dollars til et krisecenter for kvinder. Ud af 23 millioner, 21 millioner, brugte de på markedsføring. Nu er her kickeren. Nå, du skal, du skal få ordet. Hård. Nå, her er kickeren, der ejede marketingfirmaet, manden, der ejede velgørenheden. Så med andre ord, han tog dine velgørende bidrag, overførte dem til sig selv i et for-profit marketingfirma og donerede 50.000 til et krisecenter for kvinder.

Nu lyder det åbenlyst ulovligt, gør det ikke? Men det er det ikke. Nej, nej. Ulovlig. Jeg ringede til statsadvokatens kontor, efter jeg havde lavet historien, de ville ikke tale med mig. Selvfølgelig. Jeg mener, det er velgørenheden. Ville ikke tale med mig. Øh, jeg stod op uden for deres bygning og pegede på dem, men de ville alligevel ikke komme og snakke med mig.

Så jeg ringede til statsadvokaten, og jeg sagde, se her, deres selvangivelser lige der. Så ni 90 hedder det. Du kan selv læse den. Og de var ligesom, ja, undskyld, men først og fremmest er jeg ikke engang sikker på, at noget er ulovligt. Noget af det er. Vi har flere ting at lave end os selv. Forstår du, hvad jeg mener?

Da jeg startede det her med at sige, at du nogle gange må undre dig over, hvad fanden du laver, når du arbejder for et ærligt liv. Det er bare fantastisk. Det er en fantastisk historie. Ja. Mange historier som denne, fordi jeg har gjort det her rigtig længe. Lad os gå til nummer fire. Hvis du ikke har hørt noget, du kunne lide indtil videre, hvad med nummer fire?

Tilbyde enkle løsninger på komplekse problemer. Når det kommer til at tabe sig, blive rig, mange ting, finde kærligheden. Mange mennesker er så desperate. De vil, de vil vinde uden smerte. Jeg lavede min første nyhed om vægttabsprodukter. Jeg ved ikke. Vi boede i Cincinnati, måske var det 25 år siden.

Emnet var fedtforbrændingsbukser. Så dybest set tager du disse bukser på, og du taber dig, mens du sover. Så det, jeg gjorde, var, at jeg gik til en, um, en læge på et universitet, som var specialiseret i vægttabsforskning. Og jeg har ikke brug for hende. Jeg har ikke brug for manuskriptet for at huske præcise ord. For 25 år siden var der to måder at tabe sig på.

Han sagde, spis mindre eller motion mere, men fordi så mange mennesker er uvillige til at anstrenge sig for at opnå meningsfuld forandring i deres liv. Du kan love dem næsten alt, enhver simpel løsning på et komplekst problem, og de vil bide. Og de vil, de vil tilbyde vidnesbyrd, som kunne være falske, de vil tilbyde forskning, ville de sandsynligvis heller ikke være ægte.

Og det er du, og så kommer du til at købe dette produkt, og folk gør det hver eneste dag. Og det går jeg ud fra, at du ville

Aaron Freeman: [00:12:55] Behandl det nok præcis som du gør, øh, den første, du nævnte investeringsguruen, hvorimod, øh, du lægger ud som en kostplan, og du lægger kostplanen derude for at fejle, du ved, 50 mennesker.

Kan du skære ned på det halve, 25 af dem taber sig noget, fem gjorde det ikke, og så viser du kun de 25 og så har måske 10 af dem virkelig, virkelig gjort et fantastisk stykke arbejde. Og du sætter de fyre på tv, og så bliver du ved med at promovere dit produkt.

Stacy Johnson: [00:13:22] Rigtigt. Okay godt. Det kunne du absolut. Og ja, det er bare fantastisk. Det her virker.

Og faktisk til en vis grad gør al reklame dette. Ligesom ville du se en bilannonce, og den vil have en fyr i en lastbil og EO, er det dybest set lovende, at du bliver en robust mand. Hvis du kører denne pickup truck eller, du ved, en række ting, øh, en kvindes kosmetik, du ved, det er dybest set, eller tandpasta, så siger de dybest set, at nogen vil kysse dig, hvis du børster dine tænder med denne tandpasta .

Så og alt, hvad det hele er reklame på en måde, er at tilbyde enkle løsninger på komplekse problemer, men nogle af dem er bare åbenlyst rip-offs. Og det er et eksempel på en. Okay, nummer fem, helbred folk, helbred folk, når de er syge, bare skab et Raider-produkt, der lover en hurtig løsning på en almindelig sygdom.

Du skal ikke bekymre dig om at skabe folk, der læser etiketten, fordi de ikke vil. Fængende, men nu i 2008, øh, vi udsendte en nyhedshistorie. Skydte du det med mig? Åh nej, det vidste jeg ikke. Det var for mig. I hvert fald, i 2008 lavede jeg en tv-nyhedshistorie om et bredt annonceret hovedpinemiddel kaldet head-on. Kan du huske de hoveder på hovedet, sæt det, sæt det direkte på din pande igen og igen.

Det blev de bare ved med at gentage. I hvert fald virkede ideen tiltalende. Du gnider en smækpind, lignede læbepomade på din pande, og din hovedpine skulle forsvinde. Jeg så denne annonce, og jeg synes godt, det virker dumt som fanden. Så jeg gjorde lidt, jeg forskede lidt i det, nu blev det markedsført som et homøopatisk lægemiddel.

Her er hvad, her er, hvad det hjalp mig med. Patisk medicin er definitionen. Du tager en helbredende aktiv ingrediens, og du fortynder den til det punkt, hvor den næsten ikke eksisterer. Så jeg mener, det er bogstaveligt talt, hvad homøopatisk medicin er.

Aaron Freeman: [00:15:06] Åh, jeg troede, det var mere, jeg troede, det var mere som at lægge varme sten på ryggen.

Nej,

Miranda Marquit: [00:15:09] nej, nej, nej, nej. Det kaldes afslappende for min massage. Det kaldes en afslappende massage

Stacy Johnson: [00:15:16] prøve. Front-on-head-on havde vi, øhm, lad os sige, lad os kalde det aspirin. Jeg ved ikke, hvad det var. Det var noget, der faktisk ville kurere en hovedpine. Okay. Men det blev udvandet i denne grad, og jeg overdriver ikke nu.

En øjendråber fuld i min swimmingpool. Som 30.000 gallons med en pipette fuld af det, af en aktiv ingrediens. Så for det første kan det ikke fungere, fordi det er så fortyndet. Men for det andet, ikke kun at du gnider det på din hud, det kommer ikke til at få hovedpine. Remi du kan ikke gnide aspirin på din hud,

Aaron Freeman: [00:15:46] er det fordi, øh, de bliver fortyndet til det punkt, hvor de ikke behøver at få FDA-godkendelse.

Nej,

Stacy Johnson: [00:15:52] nej, det er homøopatisk medicin er bare noget, som nogen fandt på i de 18 hundrede. Og nogle mennesker sværger bare til det. Så nu har I lært, hvad homøopatisk medicin er. Okay. Så nu. Her er dette produkt nu, ikke kun var dette produkt, dette produkt blev så, øh, annonceret så stærkt, at en stor apotekskæde, hvem vi vil, vi vil, vi vil gå og nævne, men du ved helt sikkert, hvem de er.

Ja, de lavede deres egen generiske version af det. Så jeg står i dette apotek med dette produkt, hvilket overhovedet ikke giver nogen mening. Og den koster gerne 7 99,- og lige ved siden af ​​er en generisk version, som åbenbart heller ikke giver nogen som helst mening. Så jeg ringede til den føderale handelskommission. Og jeg sagde, hvordan kan du tillade et produkt?

Så åbenlyst dumt at blive markedsført så kraftigt. Og her er, hvordan de reagerede. Vi starter generelt ikke en undersøgelse for at modtage et væld af klager. Og selv da vil processen, processen vil tage år. Så hvem der gjorde dette, hvem der gjorde det, som i øvrigt var et canadisk firma. Jeg, du ved, jeg gik til dem og spurgte dem om fælles.

Jeg fik selvfølgelig ingen. Øh, men de, så de er for længst væk. Jeg mener, de tjener hundrede millioner dollars. Det samme gør de psykiske hotlines. Og på det tidspunkt, nogen slår dem ned, er de i Bahamas baby. De er på stranden. De er ligeglade. Okay.

Aaron Freeman: [00:17:05] Det er kapitalisme, mand.

Stacy Johnson: [00:17:06] Jep. Jeg mener, det er rigtigt nu. Her er min, min sidste.

Nummer seks. Faktisk, lad mig gøre dette. Lad mig tage en hurtig pause. Vi skal betale regningerne, men vi er straks tilbage. Det ville være min sidste, hvor man så kan få nogle tips om, hvordan man undlader, hvordan man undgår at blive offer for en af ​​disse svindelnumre. Vi er straks tilbage. Okay, her er vi. Tilbage igen. Jeg har én ting tilbage.

En måde du kan leve uærligt på. Og det her er min mindste favorit. Det er de mennesker, jeg virkelig kan lide, elsker at hade. Lad os prøve at sparke folk, mens de er nede. Der er altid et publikum til næsten alt, der lover en hurtig løsning, ikke? Men hvis du virkelig ønsker at få folk, der er desperate, så find folk, der er i økonomiske problemer, fordi de vil henvende sig til næsten hvem som helst for næsten hvad som helst fire for din redningsgæld, forlig, ikke-eksisterende offentlige tilskud.

Alle disse ting er rettet mod folk, der var nede på deres held, fordi det ikke havde noget at tabe. Det tror de, at de ikke gør, men det gør de. Jeg har lavet historier. Okay. Øh, infomercial sent om aftenen, hvordan man køber fast ejendom, som vores tidligere præsident faktisk gjorde sådan noget her. Men alligevel, du ved, det er, du ved, jeg skal lære dig, hvordan du køber huse uden penge.

Du kommer til at købe 10 huse, bla, bla, bla. Jeg mødte en kvinde, der købte et hus. Hun bor hos sin mor, fordi hun havde mistet sit eget hjem. Hun var blevet afskærmet. Hun fik sin mor til at pantsætte sit hus, så hun kunne købe et andet hus i en anden del af Florida og, du ved, bytte sig til berømmelse og formue i fast ejendom.

Og det hus gik også på tvangsauktion. Så hun mistede sit hus og sin mors hus, fordi et eller andet svineri overbeviste hende om, at han kunne gøre hende rig. Og det er de, det er de værst tænkelige mennesker, en speciel plads i helvede er reserveret til mennesker, der ofrer mennesker, der allerede var desperate og fattige.

Og ja. Og man skulle tro, at ingen kunne være så slem. Ingen kunne være så ond. Ret. Og lad mig fortælle dig noget, du kan ikke svinge en død kat uden at ramme en så ond i denne verden. Der er et væld af mennesker derude, som venter på at ofre stort set alle gamle mennesker, mennesker med Alzheimers, de er ligeglade, og jeg har set det igen og igen.

Lyder jeg som om jeg er sur på de mennesker, fordi jeg prøver at, jeg er virkelig sur på ham en lille smule, en lille smule

Aaron Freeman: [00:19:13] her i Florida, mand.

Stacy Johnson: [00:19:14] Vi har mange af de mennesker. Jep. Verdens skumle hovedstad. Så nu. Jeg har fortalt jer seks måder, hvorpå I kan stoppe med at arbejde, leve ærligt og begynde at leve uærligt.

Brenda, kan du hjælpe mig med nogle ideer til, hvordan man ikke bliver et offer for nogen? Ja.

Miranda Marquit: [00:19:30] Så du skal passe på. Og så, um, først og fremmest en sund skeptisk skepsis over for, hvad der sker her. Jeg mener, som vi fandt ud af, jeg mener, det er, det er virkelig svært, når folk er som, Hej velgørenhed, denne velgørenhed. Og så er jeg en af ​​de ting, jeg har gjort.

Bare en slags tilbagevenden til den velgørenhedsting er, jeg mener, jeg ved, hvilke velgørenhedsorganisationer, jeg donerer til, og det er bare sådan noget, jeg holder fast i, som missioner, øh, fordi. For som du sagde, du ved det ikke. Jeg mener, enhver kan endda få fat i, få fat i, øh, tag fat i logoet for en velkendt og legitim velgørenhedsorganisation, smide det på noget og bomme.

Ret. Så det er svært. Øh, og jeg tror, ​​at det første du skal passe på er de vidnesbyrd, ikke? Nogen siger, du ved, øh, vidnesbyrd for, fra fremmede, du ser på tv, øh, endda online. Anmeldelser, det skal du passe på, for nogle gange er det skuespillere. Nogle gange bliver folk betalt for anmeldelser.

Jeg ved, at jeg som forfatter har fået virksomheder til at komme til mig og sige:Hej, vi betaler dig for at skrive anmeldelser, som så kan postes forskellige steder. Øh, og så er der også, øh, ting som med Amazon, hvor hvis du vil være en verificeret køber, kan du faktisk, der er virksomheder, der vil betale dig.

Det, du skal gøre, er, at du køber, du vil gå igennem processen med at købe, hvad end varen er, og så refunderer de dig prisen på varen plus at skrive en positiv anmeldelse. Så

Aaron Freeman: [00:21:05] der virkelig spiller på psykologi. gør det ikke? Jeg mener, det er hvad folk gør. Jeg mener, hvis du tilbyder meget brændstof, tilbyder du dem tjenesten gratis.

Du ved, og de kommer til at føle, at jeg er nødt til at sige noget pænt. Jeg fik det gratis eller noget lignende

Stacy Johnson: [00:21:17] det ved du? Nå, lad mig spørge dig Mirandaen. Og dette er bestemt et godt eksempel, og jeg havde ikke tænkt på hele denne, øh, vidnesbyrd, øh, eller anmeldelser rettere. Hvad hvis du kigger på et produkt på Amazon, og jeg går meget efter anmeldelser.

Det er jeg sikker på, at I også gør. Hvad kan vi ellers gøre? Men hvis den har, hvad hvis den har 15.000 anmeldelser, og der er fire stjerner. Er det, er det bedre at give dig mere sikkerhed eller er det, kunne det hele være

Miranda Marquit: [00:21:41] skrald? Nå, det er sagen, ikke? Jo flere anmeldelser noget har, øh, jo mere sandsynligt er det, at flere af dem er legitime, og jeg har skrevet legitime anmeldelser for ting, jeg virkelig kan lide, eller ting, der var virkelig forfærdelige.

Øh, og den anden ting, jeg gør, er at lede efter en to-, en- og tostjernet anmeldelse, se hvad de har at sige. Og det er som om, okay, dette er nok det værste scenario. Øh, er det den risiko, jeg er villig til at tage for dette værste tilfælde? Så bare sådan. Vær lidt opmærksom på det. Hvis, hvis anmeldelserne alle er strålende og fantastiske, ville jeg helt sikkert passe på det.

Det var den

Aaron Freeman: [00:22:17] for også at træde ind her. Um, YouTube er en fantastisk ressource til anmeldelser. Jeg mener, det er, det ligner mest platformen, alle, der køber et produkt, vil normalt skrive en anmeldelse på YouTube om det.

Stacy Johnson: [00:22:32] Mere til, for, for, hm, dyre ting, hvilket åbenbart er vigtigere. Og det er her

Aaron Freeman: [00:22:36] mange ting være.

Du ville blive overrasket over, at du indtastede det produktnavn, og du anmeldte en klikvideo på din yndlingssøgemaskine, og du vil sandsynligvis finde, at nogen har lavet en video om den. Åh, og en anden ting, jeg vil sige, er, øhm, nogle gange er produkter fremstillet af en bestemt producent, og de er øjeblikkeligt, patenterne bliver stjålet, og de bliver fremstillet i et andet land.

Ja. Så sørg for, for det var jeg faktisk, jeg så et værktøj den anden dag. Jeg tænkte, jamen, det er et rigtig fedt værktøj. Jeg kiggede på det og fandt ud af det rigtige navn på det, og du går til Amazon, og værktøjet er $10. Men det originale rigtige værktøj er faktisk 199 på det. Hvorfor er der sådan en uoverensstemmelse her? Og det

Stacy Johnson: [00:23:17] havde samme branding på sig.

Den

Aaron Freeman: [00:23:19] det faktiske værktøj, der blev solgt, havde ingen branding, men så ville et af billederne have et billede af det originale værktøj med mærket. Og så gik jeg til producentens hjemmeside. Forsiden af ​​deres hjemmeside. Det siger være, hvor folk forsøger at sælge en knockoff-produkter af vores, vores værktøj.

Stacy Johnson: [00:23:38] Wow.

Og det er dog også en god idé, når man bare ser på prisen, når noget er for godt. Aftalen er, at der sandsynligvis er noget galt. Højre, rigtigt. Prisen virkede for god til at være sand. Ja. Det er godt. Hvad ellers?

Miranda Marquit: [00:23:51] Så pas på, øh, for dokumenterede beviser, øh, det hører vi hele tiden. Ret. Øh, hvor de taler om som, Proof og de, øh, men meget af tiden, du ved, kan de bruge Photoshop.

De kan endda, øh, du ved, gøre sådan noget. Dette er faktisk noget, der bliver brugt meget i multi-level marketing verden, hvor folk er som at holde checks op for en masse penge og, du ved, en måneds indtjening eller noget i retning af

Stacy Johnson: [00:24:21] det. Ja. Ja. I’ve, I’ve actually done that exact thing. I mean, I had, uh, I went to one of those with a.

With a client of mine when I was a stockbroker. And, uh, the guy called me the next day, cause that was on TV. And so they wanted me to be in their downline, you know? So the guy who was speaking to this room full of people, it was maybe there was 150 people there. Um, he was showing, he held up his check and it was, you know, whatever.

To $500,000. I forgot what it was anyway. So he called me the next day and he’s like, so-and-so really wants you to be in her downline. You should consider it. I’m like, well, you know what? You just last night promise all those people in that room, 200 of them that they could make as much money as you, but you’ve got so many people in your downline to make that $500,000.

There literally are not enough people on the planet to do that. So that you’re just a liar. I’m not saying all limo them is bad, but it’s just dumb in my opinion.

Miranda Marquit: [00:25:09] And you have to watch out for guarantees. Right. They only, like a lot of people say money back guarantee, but there’s no guarantee if something disappears.

Right. So, uh, so yeah, I mean, one of the things that, um, that we, that we found that was very interesting is. Oh, my son wanted to order a 3d printer a couple of years ago and found a website that, you know, it was around Christmas time and he found a website that was offering them for like, just really discounted price, like 30 bucks.

And he was like, yeah, let’s, uh, he’s like, I want to, I want to get the 3d printer from this place. I’m like, well, I don’t know. And he’s like, but there’s a guarantee I’m like, I still don’t know. Um, paid the 30 bucks. The thing never came a couple of weeks later. Uh, you know, you wouldn’t go back to try to find that website again, gone.

So website doesn’t even exist. The guarantee was useless. Uh, we all learned a valuable lesson.

Stacy Johnson: [00:26:04] No, actually that’s a funny Miranda too, because we sell courses. We sell retirement course. We sell a course called money, made simple, you know, but point being, we have a money back guarantee. And if you don’t like this course.

You can actually still keep it, you know, really, but we’ll give your money back. No questions asked and we literally do. And it’s so frustrating because no one believes me because they’re getting ripped off so many times by people promising, you know, money back guarantee. Well, you know, but I actually am a legitimate businessman who will actually give you your money back, but it doesn’t do any good because nobody believes it.

Miranda Marquit: [00:26:36] Yeah. Well, and I think, and that’s part of the issue, right? Is it’s like, well, the guarantee, like you said is Al is only as good as the company. Ret? And so you, you operate this, a trusted website it’s been around since like the nineties. And so, um, you know, it’s, it’s something, you know, you can kind of see that.

Um, so here’s where we start getting into things that sound a little bit too good. To be true. Uh, so things like, okay. Um, haste. So if people are like, this deal is only good for X amount of time, um, you know, trying to, trying to like, get you to just push into something, you know, you’re going to miss this opportunity, uh, this, this playing on this FOMO.

And so that’s pretty much, you know, forcing you into this quick decision where you’re not taking time to think about it. And like, this is your only thing. Um, So, yeah. So that’s part of the issue there. Um, especially when you’re looking at, um, a lot of these investment things, right? It’s like, oh, well, get in on the ground floor.

If you don’t do this, you’re going to miss out. You know? Um,

Stacy Johnson: [00:27:40] and when I was a stockbroker, the best salesman where people would go like this, it, the bus is leaving, get on it, don’t get on it. I don’t give it to him, but it’s leaving. And these are people who that’s how you close people. Right. And you know, my motto is this or a mantra.

Is this the faster you talk? The slower I listen. The more you push the harder it’s going to be for you to close me, because I I’m suspicious of anybody who says you better do it now, or you’ll never have another chance.

Miranda Marquit: [00:28:06] Yeah. The only thing you have to watch out for is, um, uh, P people. Um, charging you for things like, let me help you get a government grant for your small business.

Let me help you. Uh, let me help you apply for student loan, forgiveness, all of those things. Um, you know, they may not be like outright scams, but there are things that you don’t have to pay for because the information is readily available. On government websites, you can go to the sba.gov website and they will literally say the federal government does not provide grants for starting expanding businesses.

So there’s that part of it. But then if you want to get an SBA loan, you don’t actually have to have somebody else do that for you. The same as when I worked, uh, at student loan hero, uh, one of the most common things we got were people saying like, oh, should I pay somebody to help me with public service loan forgiveness?

Should I, uh, pay for somebody to help me, uh, with these teacher loan forgiveness programs? Like. All of these government programs that are forgiveness programs, um, and people would be like, you know, charging like, well, we’re going to charge you a thousand dollars. Uh, but then you’re going to get this forgiveness.

So it’s going to be worth it. And it’s like, no, you can actually do all of this without having somebody else do it for you. And you can find the information. And you don’t have to watch out that too. Another thing you have to watch out for, uh, is tax related stuff. A lot of people are like, Hey, there’s a special government tax credit.

Uh, you know, we’ll help you get it. Um, and that’s, you know, there are government tax credits, but they’re not usually special. And they, uh, so there’s a lot of stuff you really have to think about, um, before you move forward. And if somebody says, uh, they’re going to help you get something from the government, that’s a really good way to run away.

If somebody is like, you know, because either it’s fake or it’s something you can do on your own without having to

Stacy Johnson: [00:29:55] the government grants, government does not give you free money for your business period. Right. It does not happen. And I actually, not two months ago, a friend of mine is trying to start a business, sent me a text saying like, do you think it’s cutting edge companies legitimate?

They said for $2,000, they’ll help me get a a hundred thousand dollar grant from the government. And I’m like, Nope. And he was, how do you know? I mean, because I responded instantly, I said, because I know you don’t even think about it. Not possible. I don’t even have to look and oh, by the way, here’s another one too, that I’ve experienced personally several different times.

Um, credit repair, you give somebody 600 bucks. I get to fix your credit score. Well, honestly, I’ve had three different friends of mine, friends of mine. They know I’m a consumer reporter. I’ve written five books and they’re like, yo, Stacy, they say you can fix my credit. Well, Nope. Nix. They, the only thing they could do was things you could do yourself, and they’re not going to fail.

They’re not going to raise your credit score by 150 points in a week, unless they’re doing something fraudulent, like for example, um, challenging every bad mark on your credit history, which then has to be removed by the credit reporting agency. And while they investigate it. So during that time you could apply for credit because nothing bad on your history.

Well, that’s fraud, it’s illegal. Uh, and so, you know, but I’d tell people exactly what I’m talking to you now. This is wrong. It is fraud. It will not work. You will be ripped off and I’ll be damned if they don’t do it anyway.

Miranda Marquit: [00:31:18] Yeah. Ja. I have to watch out for, um, you have to watch out for, for people who are giving you what sounds like really weird dubious advice on Tik TOK and Twitter.

One of the big things early in 2021 was a LLC Twitter LLC. Tick-tock where they were just like, here’s how I’m going to show you how to start an LLC. And then you can pay for all of your personal expenses with the LLC and not pay taxes. It’s like, no. None of this is how any of this works y’all so the only people like, I mean, you know, so, so you have to watch out for that kind of stuff.

Um, you know, when, when people, uh, you know, you kind of alluded to it in, in your section, we were talking about ways to make money fast. If somebody’s telling you. How there’s a magic formula that you can hack into to avoid paying taxes or something like that. A runaway as fast as you can. Yes,

Stacy Johnson: [00:32:17] I did this story.

Okay. 25, 28 years ago. One of the first stories I did when I moved to Cincinnati, Ohio, um, was every year stomach consumer guy. Ret? So every year I’m doing the tax story, you know, I used to stand out by the mailbox at midnight, you know, and all that. Anyway. So every year I would say like, here’s some, here’s some tips, uh, you’re going to hear this, that you don’t have to pay taxes because it’s not constitutional.

Okay. So I go to the IRS. I’m like, would you comment on this? I said, Nope, tired of it. Tired of commenting on this. If you don’t pay your taxes, you’re going to go to jail period. Um, you know, cause every year some idiot puts up on the internet, you know, you don’t have to pay income taxes, it’s illegal. The government should have did it, blah, blah, blah.

And it’s all, it’s all BS. Ja. You do have to pay taxes. And if you don’t you’ll get arrested, you’ll ultimately you could go to jail. So, you know, just believe believing stuff like that. It’s nice. It’d be great. If there was some reason you didn’t have to pay taxes, some loophole, but guess what? There isn’t.

Miranda Marquit: [00:33:14] Uh, and I think one of the things to really, uh, think about too, while you’re going through here is, um, you know, uh, you can, if there’s something that doesn’t seem quite right. So, I mean, you always do that. You know, if it sounds too good to be true, it probably is. You got to trust your gut there. One of the things you can do is do a search for is.

Blah-blah-blah a rip-off or something like that. And that will help you kind of see what other people said about it. Help you find scams. I had a friend recently send me this, this deal website. That’s like ridiculous travel for, you know, like five nights in a five-star Hawaii hotel for $497. And, um, so I was like, well, I don’t know.

I mean, there are some like really good ways to like travel cheap and everything, but you start looking into it. And you realize that, okay, it may not be a complete and utter scam, but you don’t get to choose your hotel. You’re going to, you might not actually get a five star hotel. You start reading the reviews, you start reading the things.

And realize like you, you know, there are a bunch of blocked out dates. You have to, you know, make your reservations 12 months in advance. Like it’s a whole thing. And so you have to read that fine print. You have to know those terms and conditions, uh, and doing a quick search to say is something a scam can help you figure that out as

Stacy Johnson: [00:34:35] well.

And, uh, you know, I, I just thought of this, but I would bet you that the biggest rip off of the entire modern world. Is ULAs E U L is end user licensing agreements. Every single one of us has signed one of these damn things to use Facebook, to get an iPhone. And then they are 30 pages long. None of us ever read them.

And what happened? All of our personal information got harvested. And if that’s not one of the biggest rip offs in the world, I don’t know what is, I think that’s a

Miranda Marquit: [00:35:04] really good point because the idea is, is right. If something is free, you’re probably the product like, right. Like you’re, you’re being sold, your data is being sold.

Something, something that that’s valuable to you as being sold. Um, and you kind of, I mean, and we do, like you said, we all live in that. That world where it’s like, well, we want the apps. We want the connection we want to, we want the convenience. I mean, to a certain degree, it’s like, I’m not going to lie. I like the convenience of having my devices all connected.

I like having a, you know, everything up there and, um, as weird and creepy as it is sometimes to get the ads that I’m getting, sometimes the ad is like, oh yeah, that’s exactly what I need right now. As a

Stacy Johnson: [00:35:46] consumer reporter, there’s been so many times when I’ve stood on television and you’ve heard this a million times.

Every reporter at the end of their story to get your book. Be sure and read the fine print folks, you know, when you’re buying a house or when you’re getting a phone you’ll blah, blah. That’s such a cop out. Wait. No, no, one’s reading that. I mean, I actually do read the stuff when I buy a house, but most people don’t even do that.

Or, you know, a note about a car lease or, or even a cell phone contract. I don’t know what they look like now, because it’s been a long time. So I signed him up, but there’s, you know, they’re 10,000 words long and you know, nobody’s reading that and for a reporter to sit there, you know, or attorney or whoever, sit there, go be sure to read the fine print.

Well, it’s just bull. No, one’s going to do it. And, and that’s why they make them so long.

Miranda Marquit: [00:36:25] Yeah, exactly. Ja. Nobody’s yeah. Nobody wants to read that and they do make them long and you really kind of are. Um, yeah. It’s, uh, it’s really interesting. So, yeah, but, uh, yeah, but I think in the end, you know, the best thing you can do is really kind of say, okay, this seems too good to be true.

Hvad er det? And then kind of go from there.

Stacy Johnson: [00:36:48] Yeah. Just listen to your inner voice. You know, if you listen to your inner voice and don’t let other people try to talk you into things, which obviously is easier said than done, you’re going to be a lot better off. And, you know, can I add one more thing before we leave this topic too?

My whole life has been spent my adult life, you know, talking about debt and doing consumer news. I’m preaching to the choir almost exclusively. In other words, if you’re listening to this podcast, odds are, you know, a lot of the stuff I’m talking about, the people who let me give you an example. When I wrote life, her debt, my book, and had to get out of debt.

I have copies of it at my house and I’m handing it to all my friends. And the people who were do did not need this book at all. We’ll call the next day and they’ll go, God, that was a great book. I read two hours a week and the people who really need it, the kind of people who were paying money to have their credit score raised, never read it at all.

So a lot of we do is preach to the choir. And the reason I’m mentioning this is because if you’re, if you are listening to this podcast and if all this stuff already does ring true to you and you didn’t need to sort of help. You need to help other people because they’re not going to listen to podcasts.

The people who need this the most are going to ignore it. So you need to help that elderly person in your neighborhood or that person who thinks the world is flat. I mean, in other words, people who are not as informed as you are, are not going to listen to this podcast, they’re not going to read these articles.

So you need to help them. Because helping other people is the shortest path to heaven or Nirvana of a holler wherever you want to call it. So do your, just tell them, listen, this podcast, if you have somebody who’s about to make a stupid move or, or help them yourself, but do help them.

Aaron Freeman: [00:38:27] I want to pipe in here with, uh, I think the number one thing that scams that people need to really be diligent about is, uh, emails.

And an example would be, uh, let’s say you go to your bank all the time and you signed up for notifications from your bank. So your bank gives you an email saying, Hey, you know, letting you know this happened, uh, click here. Um, your information. A lot of it is already on the dark web and there’s a lot of bots out there in AI that can easily.

Create that same email and give you another email saying, Hey, click here to log into your bank. My advice is whatever you do, no matter what email you get, it’s great to have the email notifications. Email is awesome, but never, ever, ever click your links in the email. If you sign up for something and it says, verify your email, that’s fine.

You know, cause it just popped on. But if something’s asking you for a login. Never click

Stacy Johnson: [00:39:23] it. That’s great

Aaron Freeman: [00:39:23] advice. Always go to the source, always go to your actual website that has the HTT P S with the S of the end. Cause that means it’s a secure website. Um, and, and, and always log in that way

Stacy Johnson: [00:39:36] when in doubt scope it out.

But before we we’re, we’re running long today, but we, and we have a few questions.

Miranda Marquit: [00:39:42] All right, I’ll go ahead and start with Eddie. Eddie asks. Is there any way to find out if my ex is collecting on my social security, she is not exactly the most honest person. In the world.

Stacy Johnson: [00:39:54] That’s pretty funny actually gotten this question.

And before the answer, your question is yes, you can find out, you can just ask the social security administration. They can tell you the name of any they’re called exhilarated beneficiaries, including your ex-wife. Uh, who’s drawing her has drawn benefits on your earnings record. Now they can’t tell you if she’s applied is not drawing.

So in other words, if she’s taking some of your, if she’s. Uh, getting from money from your social security, you can find out, uh, you can find out to date. They became entitled to benefits. You can find out what the benefit they’re getting. You can find out whether their benefits have ended, but the main thing I want to tell you here is this.

It doesn’t matter. A former spouse collecting benefits on your record has no impact whatsoever on the amount of your own retirement benefit. And that’s based entirely in what you’ve earned and when you file for social security. So do not worry if your ex wife is collecting on your social security matters.

Not at all to you. That’s the main, that’s the main thing I want to tell you there also don’t you have to be married

Aaron Freeman: [00:40:51] for like 10 years before that. Yes

Stacy Johnson: [00:40:53] you do. Yes, you do. Ja.

Miranda Marquit: [00:40:54] So I could actually, uh, you know, look at the benefits situation and then decide if I wanted to, uh, draw based on my husband’s. Uh, my ex-husband’s earnings if I wanted.

Um, and you know, it’s a, it’s a calculation that, you know, you might want to do if you are the ex uh, kind of think about that. I’m sure. By the time I get to the point of drawing social security, um, my benefits will probably be more, so I’ll probably be looking to see if he’s drawing. So it’s

Stacy Johnson: [00:41:24] natural to think that if somebody is drawing on yours, you’re going to get less.

I mean, it sounds like they’re taking out of your account, but they’re really not. They’re not, you’re not worried.

Aaron Freeman: [00:41:33] Yeah, my wife’s waiting for 10 years and she’s going to drop me. Look ahead.

Stacy Johnson: [00:41:40] What’s next. We got any more questions. Yes, we do.

Miranda Marquit: [00:41:42] This. One’s from dune. Buggy says help. My husband is going to be 71, this July and his last day of work is the end of June. We’re about $24,000 in the bank. Not making any, any interest. I keep hearing about putting our money into gold and silver to fend off inflation.

I know we don’t have much, but is this a good idea, please help also. Oh my gosh.

Stacy Johnson: [00:42:01] So, okay, so go ahead and then you see this in

Miranda Marquit: [00:42:04] yourself. Oh my gosh. Ja. Um, so, well, first of all, um, I hope that, uh, you’ve, you’re both looking at where you, what you can draw on social security benefits. Uh, the 20 4k is probably not going to provide, um, a lot in terms of.

Of of returns. Um, I would be wary of putting something into gold and silver or something. That’s not very liquid, especially if you don’t have, um, any other liquid assets. So, I mean, I, I don’t, I don’t know much about the situation. I don’t know. Like, do you have IRA? You know, do you have like an IRA? Do you have a 401k?

Do you have a pension? You know, do you have, like, where, where are you getting your cashflow from? Uh, if it’s just the 24 K in the bank, um, and you don’t have any. Other like liquid assets to try and, you know, help help you out. Uh, it was putting something in something as illiquid, as gold and silver, uh, to fend off inflation is not, uh, really going to help a lot also.

Um, it’s worth noting that in a lot of cases, gold is not quite the, um, The hedge against inflation that many people, uh, think it is. So, um, I would consider some other options. Um, we’ll get some, you know, you’re going to need to take a step back, look at all of your sources of income from social security to any other accounts you might have.

Um, if it’s just 24 K in the bank and that’s basically your emergency fund and you have other sources of income, there’s nothing wrong with having something. In the bank, not making interest, if you know what that purpose is. And if that purpose is emergency purposes and you want to be able to access that, um, in a pinch, um, then, you know, leaving it, there might not be terrible.

So, but it really kind of depends on what else you got going on. Ja. Well, I’m assuming

Stacy Johnson: [00:43:55] anything else going on by what they said, but I mean, the bottom line is if this is all the money you’ve got in the world, this is your emergency fund. And, and we’ve covered this topic before. I mean, unfortunately, Hey, I get it.

I’ve got a ton of money in his bank account earning nothing, but what do you know what? Oh, well, I can’t help it. I can’t expose that mechanics pose all of my savings to risk. Uh, and so, you know, it’s just, you just have to wait for interest rates to go up, but, but don’t start casting about for dumb things like gold and silver, when you’ve only got 24 grand

Miranda Marquit: [00:44:23] total.

Ja. Ja. It just, yeah. Ja. You really need to look at your full financial picture and, and where, where that money is coming from, that you’re planning on using to cover your costs, your living expenses.

Stacy Johnson: [00:44:35] Yeah. Okay, last question.

Miranda Marquit: [00:44:37] All right. This is from Christine. My question is regarding cost basis methods.

I bought an ETF two different times the first time at a much lower price than the second time. Now I want to sell some isn’t it logical that I should sell off the more expensive socks first, if that is possible, is that HFO highest in first out? Um, so. Uh, yeah. So let’s go ahead and talk about that a little

Stacy Johnson: [00:45:00] bit.

Okay. That’s that’s real easy. Cause these are easy terms for me because I’m an accountant. Uh, it’s called FIFO in life of, and first out last in first out, FIFO LIFO. Um, and basically when you buy a stock, if you don’t, if you just sell. Then the IRS assumes that you’re using FIFO firsthand first out. So in, in Christine’s case, she bought a much lower price.

The first time she bought, if she just puts in an order to sell, then her broker’s firm is required to sell the first. So the first dock she bought. Now in her case that could obviously produce, uh, a higher tax burden. So what she wants to do is she wants us to do life. Oh, she wants to do last in first out the most recent purchases have few, have the less gain.

Now, one thing to remember though, well, let me finish explaining that though, if you want to do life. Oh, you can. But what you need to do, Christina, is she to call your brokerage firm. And you need to say, I need this to be designated life and they need to send you something in writing saying it’s going to be life.

Oh. So you can show that to the IRS if you need to. Okay. Now, one thing I want you to consider to the remember that you also have long-term capital gains versus short term capital gains long-term capital gains are taxed at a lower, a lower rate maximum of 20% and probably lower if you’re in a, if you’re, unless you’re in a really high tax bracket.

So you to get that long-term capital gain treatment, you’ve got to hold that stock for a year. So look at, look at the ramifications. If you have short term capital gain it’s tax at your normal income tax rate, right? You’re no more bracket. So look at your, if they’re both long-term you definitely want to do life on it, but if one of them’s long-term short-term you got to compare the tax implications of that as well.

Did that make sense? Did I explain that? Well, Miranda.

Miranda Marquit: [00:46:43] Yeah, I think so. And that’s, that’s the thing is because, uh, you’ll want to, you’ll want to talk to a tax professional or a CPA, you know, who is like Stacy, uh, before you do something like this, because you do want to make sure I’m sure it is the smaller gain.

If you have a smaller gain, that may be great, but if it’s a short-term capital gain and you end up having to pay at your marginal tax rate, you may not be saving as much. You may not be saving money, so you want to make sure. And that you also have that whole situation happening too. And thinking about that, um, and before

Stacy Johnson: [00:47:20] you move forward, cool, well done.

And that’s concludes our podcast for the day. Um, so guys, we are at a time, but we’re never out of topic. Dig a little deeper. You’re going to find links to lots more info in our show notes. Lot of the stuff we talked about is in there. And remember, if your goal is to make more, to spend less to retire rich, your online home is money talks, news.com.

And don’t forget to check out Miranda’s online home as well. That is Miranda Mark Witt, Mir Q U I T. Dot com. If you’ve got a question, comment or topic, you’d like to suggest. Tell us email said hello at money talks, news.com. Hello at money talks, news.com. One last thing. If you appreciate what we do that do something for us.

Subscribe to this podcast takes you two seconds. Really helps us though. So if you like a show us and subscribe, I’m Stacy Johnson. And I’m

Miranda Marquit: [00:48:14] Miranda, Margaret

Aaron Freeman: [00:48:15] and I’m Erin Freeman. Please send to my nonprofit.

Stacy Johnson: [00:48:19] Thanks for hanging out for this guys. We’ll see you right here. Next time. .


Personlig økonomi
  1. Regnskab
  2. Forretningsstrategi
  3. Forretning
  4. Administration af kunderelationer
  5. finansiere
  6. Lagerstyring
  7. Personlig økonomi
  8. investere
  9. Virksomhedsfinansiering
  10. budget
  11. Opsparing
  12. forsikring
  13. gæld
  14. gå på pension